Onderbouw
De onderbouw van de school bestaat uit leerjaar 1 en 2.
De eerste twee leerjaren zijn vooral bedoeld om erachter te komen wat een leerling kan en leuk vindt. In deze fase werken we aan basisvorming en zelfredzaamheid aan de hand van theorie en praktijk. Leerlingen maken kennis met zoveel mogelijk verschillende vakken. Dit zijn algemeen vormende vakken als Nederlands en rekenen, en praktijkvakken als techniek, verzorging, groen en koken. Ook besteden we aandacht aan sociale vaardigheden, burgerschap en vrije tijdsbesteding. Om de overstap voor de leerling vanuit het (speciaal)basisonderwijs geleidelijk te laten verlopen ziet de structuur in het eerste en tweede leerjaar er als volgt uit:
- Vaste mentor voor twee leerjaren
- De mentor verzorgt een deel van de lessen
- De mentor eet dagelijks met de leerlingen
- De mentor heeft mentortijd. Deze tijd kan ingevuld worden met een individuele leerling en/of een groepje leerlingen (volgen en ondersteunen)
- Vakdocenten voor AVO- en praktijklessen
- We streven naar een evenwichtige verdeling van de praktijk en AVO-vakken.
In het tweede leerjaar wordt gestart met de interne stage en het arbeids trainings centrum (ATC). Leerlingen leren om te gaan met werksituaties en oefenen belangrijke competenties als werkhouding en taakgerichtheid.
Daarom praktijkonderwijs
Praktijkonderwijs is regulier voortgezet onderwijs voor leerlingen die graag leren in de praktijk en door te doen. In kleine klassen volgen leerlingen hun eigen leerroute, in hun eigen tempo. Ze krijgen theorievakken, praktijkvakken én lopen stage. In het...
Geef je op voor de open lesmiddag
Scan de QR code om je op te geven voor een open lesmiddag op De Brug