Onderbouw

De onderbouw van de school bestaat uit leerjaar 1 en 2.

De eerste twee leerjaren zijn vooral bedoeld om erachter te komen wat een leerling kan en leuk vindt. In deze fase werken we aan basisvorming en zelfredzaamheid aan de hand van theorie en praktijk. Leerlingen maken kennis met zoveel mogelijk verschillende vakken. Dit zijn algemeen vormende vakken als Nederlands en rekenen, en praktijkvakken als techniek, verzorging, groen en koken. Ook besteden we aandacht aan sociale vaardigheden, burgerschap en vrije tijdsbesteding. Om de overstap voor de leerling vanuit het (speciaal)basisonderwijs geleidelijk te laten verlopen ziet de structuur in het eerste en tweede leerjaar er als volgt uit:

  • Vaste mentor voor twee leerjaren
  • De mentor verzorgt een deel van de lessen
  • De mentor eet dagelijks met de leerlingen
  • De mentor heeft mentortijd. Deze tijd kan ingevuld worden met een individuele leerling en/of een groepje leerlingen (volgen en ondersteunen)
  • Vakdocenten voor AVO- en praktijklessen
  • We streven naar een evenwichtige verdeling van de praktijk en AVO-vakken.

In het tweede leerjaar wordt gestart met de interne stage en het arbeids trainings centrum (ATC). Leerlingen leren om te gaan met werksituaties en oefenen  belangrijke competenties als werkhouding en taakgerichtheid.

 

 

Praktijkschool De Brug ontvangt ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding

Praktijkschool De Brug ontvangt ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding

Praktijkschool de Brug ontvangt ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding Ook in schooljaar 2023-2024 heeft De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen ESF-subsidie beschikbaar gesteld aan de gemeente Zaanstad ten behoeve van PrO/VSO. Praktijkschool de Brug...

Presentis

Presentis

Vanaf het schooljaar 23-24 werken we met een nieuw leerling-volg en begeleidingssysteem genaamd Presentis. Presentis biedt ons de mogelijkheid om de leerlingenadministratie, onderwijs inhoudelijke administratie, het plannen van onderwijs en begeleiding en zelfs het...